Elemente de identificare a calificării: |
Nivelul de studii: Studii universitare de masterat (nivelul 7 EQF/CEC și CNC) |
Domeniul fundamental: Științe umaniste și arte |
Domeniul de studii: Filologie |
Programul de studii: Istoria literaturii și sistemul criticii literare |
Numărul total de credite: 120 |
Titlul și denumirea calificării |
Titlul obținut: Master |
Denumirea calificării: Specialist în istoria literaturii și sistemul criticii literare |
Ocupații posibile pentru deținătorul diplomei |
Critic literar – cod COR 264220 Scriitor – cod COR 264102 Referent literar – cod COR 264304 |
Rezumatul referențialului calificării: |
Competențele relevante obținute |
Competenţe profesionale: · Cunoașterea aprofundată a unei arii de specializare și, în cadrul acesteia, a dezvoltărilor teoretice, metodologice și practice specifice programului; · Definirea celor mai importante concepte ale literaturii române; · Identificarea și selectarea metodelor d studiu ale literaturii, dezvoltarea lor în variate contexte ale literaturii române; · Elaborarea, pornind de la problematizări novatoare, a unor sinteze privind diferite curente sau generații ale literaturii române; · Utilizarea critică a teoriilor privind literatura la specificul literaturii române; · Realizarea unui portofoliu de cercetare privind principalele abordări ale textului literar aplicabile la literatura română. · Utilizarea cunoștințelor de specialitate pentru explicarea, înțelegerea și interpretarea unor situații noi, în contexte mai largi asociate domeniului; · Definirea aprofundată a contextelor culturale de evoluție a literaturii române; · Interpretarea integrată în contexte variate, naționale și europene, a literaturii române; · Analiza stadiului actual de evoluție a literaturii române, cu accent pe evoluția genurilor literare la început de mileniu III; · Utilizarea cu discernământ și precizie a surselor de informare; · Identificarea unor teme de cercetare novatoare privind studiul literaturii române. · Folosirea adecvată a cunoștințelor și abilităților însușite în elaborarea și desfășurarea profesionistă a unor proiecte de cercetare în domeniu; · Definirea critică a metodelor de studiu privind literatura română; · Identificarea principalelor condiționalități care definesc fenomenul literar românesc; · Operarea cu tehnicile avansate de analiză textuală. Abordarea din diverse perspective interpretative a unui text literar; · Utilizarea nuanțată a metodelor de evaluare a unui text literar; · Formularea și motivarea, în cadrul unor proiecte profesionale, a unui punct de vedere personal în relație cu fenomenele și textele literare românești. · Capacitatea de a aplica noile abordări teoretice și metodologice în practica școlară, în special în învățământul cu profil umanist, în predarea literaturii la nivel liceal. · Integrarea aprofundată a principiilor teoriei și criticii literare în studiul literaturii române; · Identificarea și integrarea celor mai noi teorii privind studiul literaturii române; · Aplicarea cu precizia a metodelor de analiză a textului literar la texte literare din diferite epoci de evoluție a literaturii române; · Utilizarea adecvată a metodelor de analiză a textului literar românesc; · Identificarea unor proiecte de analiză și sinteză critică a literaturii române. · Capacitatea de a aplica noile abordări teoretice și metodologice în cercetarea doctorală, în exegeze inedite care să probeze însușirea și aprofundarea abilităților de interpretare. · Definirea principalelor concepte de structurare a unui proiect de cercetare în domeniul literaturii române; · Identificarea elementelor care definesc cercetarea în domeniul literaturii române; · Utilizarea aparatului conceptual și metodologic al studiilor literare pentru elaborarea unei argumentări de obținere a unei finanțări pentru un proiect de cercetare literară; · Utilizarea unor criterii și metode adecvate pentru evaluarea proiectelor de cercetare literară; · Redactarea și prezentarea unui proiect pentru admiterea la școala doctorală. Competenţe transversale: · Colectarea, gestionarea și dirijarea informațiilor specifice rezolvării sarcinilor complexe în context (conceperea, receptarea, transmiterea, prelucrarea, stocarea informațiilor în documente de profil), în condițiile cunoașterii la nivel avansat a studiilor anglo-americane în diacronie și sincronie; · Coordonarea tehnicilor de muncă eficientă în echipă multidisciplinară, corespunzătoare diverselor paliere ierarhice; · Autoevaluarea obiectivă a nevoii de formare profesională continuă și alegerea rațională a modalităților acestei formări, în scopul inserției și adaptabilității la cerințele pieței. |