Descrierea calificării

Elemente de identificare a calificării:

Nivelul de studii: Studii universitare de masterat (nivelul 7 EQF/CEC și CNC)

Domeniul fundamental: Științe umaniste și arte

Domeniul de studii: Filologie

Programul de studii: Istoria literaturii și sistemul criticii literare

Numărul total de credite: 120

Titlul și denumirea calificării

Titlul obținut: Master

Denumirea calificării: Specialist în istoria literaturii și sistemul criticii literare

Ocupații posibile pentru deținătorul diplomei

Critic literar – cod COR 264220

Scriitor – cod COR 264102

Referent literar – cod COR 264304

Rezumatul referențialului calificării:

Competențele relevante obținute

Competenţe profesionale:

· Cunoașterea aprofundată a unei arii de specializare și, în cadrul acesteia, a dezvoltărilor teoretice, metodologice și practice specifice programului;

· Definirea celor mai importante concepte ale literaturii române;

· Identificarea și selectarea metodelor d studiu ale literaturii, dezvoltarea lor în variate contexte ale literaturii române;

· Elaborarea, pornind de la problematizări novatoare, a unor sinteze privind diferite curente sau generații ale literaturii române;

· Utilizarea critică a teoriilor privind literatura la specificul literaturii române;

· Realizarea unui portofoliu de cercetare privind principalele abordări ale textului literar aplicabile la literatura română.

· Utilizarea cunoștințelor de specialitate pentru explicarea, înțelegerea și interpretarea unor situații noi, în contexte mai largi asociate domeniului;

· Definirea aprofundată a contextelor culturale de evoluție a literaturii române;

· Interpretarea integrată în contexte variate, naționale și europene, a literaturii române;

· Analiza stadiului actual de evoluție a literaturii române, cu accent pe evoluția genurilor literare la început de mileniu III;

· Utilizarea cu discernământ și precizie a surselor de informare;

· Identificarea unor teme de cercetare novatoare privind studiul literaturii române.

· Folosirea adecvată a cunoștințelor și abilităților însușite în elaborarea și desfășurarea profesionistă a unor proiecte de cercetare în domeniu;

· Definirea critică a metodelor de studiu privind literatura română;

· Identificarea principalelor condiționalități care definesc fenomenul literar românesc;

· Operarea cu tehnicile avansate de analiză textuală. Abordarea din diverse perspective interpretative a unui text literar;

· Utilizarea nuanțată a metodelor de evaluare a unui text literar;

· Formularea și motivarea, în cadrul unor proiecte profesionale, a unui punct de vedere personal în relație cu fenomenele și textele literare românești.

· Capacitatea de a aplica noile abordări teoretice și metodologice în practica școlară, în special în învățământul cu profil umanist, în predarea literaturii la nivel liceal.

· Integrarea aprofundată a principiilor teoriei și criticii literare în studiul literaturii române;

· Identificarea și integrarea celor mai noi teorii privind studiul literaturii române;

· Aplicarea cu precizia a metodelor de analiză a textului literar la texte literare din diferite epoci de evoluție a literaturii române;

· Utilizarea adecvată a metodelor de analiză a textului literar românesc;

· Identificarea unor proiecte de analiză și sinteză critică a literaturii române.

· Capacitatea de a aplica noile abordări teoretice și metodologice în cercetarea doctorală, în exegeze inedite care să probeze însușirea și aprofundarea abilităților de interpretare.

· Definirea principalelor concepte de structurare a unui proiect de cercetare în domeniul literaturii române;

· Identificarea elementelor care definesc cercetarea în domeniul literaturii române;

· Utilizarea aparatului conceptual și metodologic al studiilor literare pentru elaborarea unei argumentări de obținere a unei finanțări pentru un proiect de cercetare literară;

· Utilizarea unor criterii și metode adecvate pentru evaluarea proiectelor de cercetare literară;

· Redactarea și prezentarea unui proiect pentru admiterea la școala doctorală.

Competenţe transversale:

· Colectarea, gestionarea și dirijarea informațiilor specifice rezolvării sarcinilor complexe în context (conceperea, receptarea, transmiterea, prelucrarea, stocarea informațiilor în documente de profil), în condițiile cunoașterii la nivel avansat a studiilor anglo-americane în diacronie și sincronie;

· Coordonarea tehnicilor de muncă eficientă în echipă multidisciplinară, corespunzătoare diverselor paliere ierarhice;

· Autoevaluarea obiectivă a nevoii de formare profesională continuă și alegerea rațională a modalităților acestei formări, în scopul inserției și adaptabilității la cerințele pieței.